Vi gjorde et feilvalg!

Tusen takk for så mange fine tilbakemeldinger på mitt innlegg «som himmelen revna».

Jeg setter utrolig stor pris på alle meldinger og kommentarer dere har sendt meg.

Jeg skal svare, men gi meg litt tid <3

Så var det innlegget mange har ventet på. Det ærlige oppussingsinnlegget!

Det er ikke til å stikke under en stol at det å pusse opp 425 m2 er mye. Dette innså vi selv også at ville være helt umulig for oss å gjøre alene.

Vi tenkte at denne gangen må vi ha en entreprenør. Selv om noen kaller oss supermennesker og lurer på hvor vi får alle timene i døgnet fra, så var ikke dette mulig..

Bygging av butikk, drifting av webshop, barn og en syk pappa. Nei da lar det seg ikke gjøre med oppussing av hus i tillegg.

Vi trengte en som kunne styre det opp, se til at alle detaljer ble riktige, at tidsplanen ble holdt, og at livet kunne bli litt enklere. Dette er jo grunnen til at de fleste velger entreprenør.

Dessverre endte vi opp med å velge feil.

Etter et møte med 2 forskjellige stykker så endte vi opp med han som var feil. Alt bunnet vel i bunn og grunn ut i dårlig tid. Han lovet at han hadde tid til dette, og var veldig positiv til alle våre ideer.

Dessverre startet det dårlig allerede før vi var i gang. Prosjektet ble startet over 3 uker for sent. Burde kanskje allerede her tenkt at noe skurret, men i fare for å miste enda mer tid så valgte vi å fortsette.

Allerede tidlig i prosjektet trakk jeg meg helt ut. Jeg orket ikke forholde meg til entreprenør da han aldri så løsninger, kun problemer. Så det var stor forskjell fra positiviteten i vårt første møte kontra når han var i gang.

Vi har jo kanskje noen utradisjonelle løsninger, men det er jo det som er gøy! Utfordringer i jobben gjør jo jobben interessant. Det er hvertfall min mening.

Her var det dessverre en nei-holdning fra første stund. «Så store vinduer finnes ikke, det er ikke mulig å fjerne den veggen.» The list goes on.

Så fikk jeg sjekke selv da, joda så store vinduer finnes selvsagt, og alt kan løses.

Når man leier inn noen til ett prosjekt som koster like mye som summen av ett lite hus, så forventer man hvertfall litt positivitet. Litt kundevennlighet og at man gjør jobben sin på en proff måte.

Vi tenkte vi skulle spare tid ved å gi fra oss prosjektet, men det fantes allikevel ikke en eneste dag Tom ikke måtte dra hjem fra jobb for å gi beskjeder. Beskjeder som allerede var gitt til entreprenør, men ikke videreført til arbeiderne.

Dette er ikke ett innlegg som jeg skriver for å henge ut personen, men ett innlegg om hvor mange ting som kan gå galt i en byggeprosess, og hva dere som pusser opp burde være obs på.

Vi burde hatt en kontrakt med ferdigstillelsesdato. Det hjalp dessverre ikke hvor mange ganger vi maste på en dato. Datoen ble bare flyttet gang på gang.

Til dere som pusser opp. For all del, skriv en konkret dato før oppstart, og tar det lengre tid krev dagsmulkt.

Så smarte var dessverre ikke vi, og her er vi i august, og huset er fortsatt ikke ferdig. Alltid enkelt å være etterpåklok.

Plutselig dukket det også opp en uventet regning. Det viste seg at han plutselig hadde regnet feil på pristilbudet sitt. Det manglet visst 300 m2 med gipsarbeid. Det er sikkert normalt å regne noe feil i en slik prosess, men når du sitter med alle tegninger av huset ned til minste detalj, så mener jeg at du ikke kan bomme på en 1/3 del.. Da er det enten sløvhet, lureri, eller mattekunnskaper på ville veier.

Her burde vi sikkert tatt affære også, men med fullt kaos med åpning av butikk og annet på agendaen, så bet vi i det sure eplet og betalte. Dette var ingen liten sum. Hadde dette vært med på hans pristilbud fra starten hadde han ikke blitt valgt.

Rett før sommeren fikk jeg nok.

Entreprenør hadde plutselig reist på uannonsert ferie akkurat i det ting skulle stå ferdig, og kun informert de andre partene som jobbet her om ytterligere forsinkelser, men ikke oss.

Det var dråpen som fikk begeret til å renne over. Vi tok selv tak i prosjektet og det gikk plutselig endelig vår vei. Alt gikk etter planen.

Når ferien var over og entreprenør var tilbake så klarte jeg ikke å beherske meg lengre. Jeg tok en telefonsamtale og fortalte om hvor vanvittig dårlig jobb som hadde blitt gjort, og at fra nå av tar vi over. Noe vi i grunn burde ha gjort for lenge siden.

Entreprenør var slett ikke enig i dette, og kunne ikke se at han hadde gjort noen feil.

Han mente også at han var videre berettighet sin provisjon til tross for at han ikke hadde noe med prosjektet å gjøre lengre.

Dette var ikke aktuelt for oss. Så en uke før sommerferien var i gang stoppet han alle underfirmaene. Rørlegger, elektriker og malere.

Sommeren 2017 som skulle tilbringes i ett nytt hus ble ikke helt slik som forventet. Vi valgte allikevel å flytte ut fra utleieleiligheten, og har nå bodd i ett uferdig hus i sommer.

Siden sommerferien var i full gang var det ikke mulig å få noen til å fullføre, og i grunn har vi ikke hatt tid eller ork til å ta tak i det heller.

Nå er vi i august og entreprenøren snakker vi ikke med. Vi har nå kontaktet advokat.

Heldigvis finnes det firmaer som er løsningsorienterte oppe i det hele. Sånn som elektrikerfirmaet som har blitt brukt her. Imens jeg skriver dette innlegget er de i gang med å fullføre det de har begynt på. Noe som er helt fantastisk! Hvorfor se problemer når man kan se løsninger..?

Og siden jeg er i gang med å skrive så vil jeg passe på å si at vi har vært heldig med de som har jobbet her, det er dessverre kun entreprenør som har vært problemet.

Det er jo vi som forbrukere som har vært de uheldige, og man kan jo ikke forsette å betale en som ikke gjør en ordentlig jobb, en som konkret saboterer, og nå fortsatt ikke rikker seg

Selv om jeg jobber med kunder på en annen måte, og summene ikke er like store som i dette tilfellet her, så ville jeg uansett gjort hva jeg kunne for å gjøre mine kunder fornøyde.

Jeg vet at en misfornøyd kunde, kan bety mange tapte kunder.

Det er nok ikke mottoet i dette firmaet dessverre.

Men hei, alt løser seg, og vi ser enden på kaoset nå. Tenk snart har vi strøm i hele huset. Neste uke kommer det peis!

Vi har fått inn en skikkelig flink snekker som hjelper til med småting i huset og utleieleilighet nummer 2, og vi regner med at mattlakken på gulvet i første etasje blir lagt på i slutten av denne uken.

Dette innlegget handlet om litt dårlig dømmekraft fra vår side, en entreprenør vi kunne ha spart oss for, mye unødvendige ekstrautgifter, og bortkastet tid. Men i det jeg avslutter her så sitter jeg allikevel igjen med en god følelse. Litt blakkere kanskje, men allikevel en god følelse.

Tom, Lykke og jeg har kommet oss igjennom det verste. Etter regn kommer sol, og jeg tror på at vi snart får se den sola!

Til dere som lurer på navn i denne saken, så kommer jeg ikke til å skrive dette offentlig, men skal du pusse opp i Staverns-området så send meg en melding så svarer jeg selvsagt på hvem du ikke burde velge, og derimot hvem jeg absolutt kan anbefale!

Til sist vil jeg si: Gjør det selv!

Puss opp når du har tid til å være til stede. Vær din egen entreprenør. Da kan du ikke skylde på andre enn deg selv. Og du sparer massevis med penger. You can do it!

Følg med oss fremover. Kanskje sola dukker opp!

5 Comments
  • Guro

    9. august 2017 at 14:08 Svar

    Herlighet så kjedelig! Det trengte dere virkelig ikke.. Fremover håper jeg det går bedre for deg og dine, sender masse sool (selv om det regner nå).. Dere er fantastisk flinke!!
    Ha en fin dag

    Klem, Guro

  • Ingrid

    9. august 2017 at 18:47 Svar

    Kjedelig, men ikke ukjent problem. Fint at det går fremover nå! Dere har en fantastisk fin butikk og det blir sikkert like fint i huset.!
    Vi skal sette i gang et prosjekt i høst og vil derfor gjerne vite hvem vi ikke skal velge.
    Hilsen turisten

  • Ragnhild

    10. august 2017 at 14:10 Svar

    Vi opplevde lignende når vi pusset opp et lite Bergenshus. Vi hadde kontakt med en snekker som tok på seg å skaffe elektriker, rørlegger og murer. Når tilbudene kom ( vi hadde heldigvis vett til å be om fast pris) , så var anbudene skyhøye. Varmtvannstank 50% dyrere enn utsalgspris. Elektrikeranbud som var dobbelt så dyrt som det vi fikk etter litt tid. Det viste seg også at denne snekkeren beregnet seg et honorar fra de han skaffet oss. Det var vel noe av påslagene i prisene.
    Antakelig var dette svarte penger og ikke vet jeg hvordan de ordner seg imellom. Men dette er visst helt vanlig. Så mine råd er; 1) Sørg for god tid. Da kan du stoppe og finne bedre folk. 2) Be om fast pris, slik at du kan sjekke de. 3) Følg opp arbeidet og før timelister og notater.

  • Geri

    11. august 2017 at 20:33 Svar

    Fikk vondt i magen av lese innlegget ditt for jeg har opplevd alt dette selv. Useriøse enterprenører som hevner seg og saboterer, mange ekstra regninger på ting har blitt «beregnet feil». Har enda et par rettsaker i vente. Første to vant vi fult ut på alle punkt. Så jeg er helt enig med deg: Gjør det selv!!! Jeg blir bare kvalm av tanken at fagfolk skal komme å fikse noe i huset. Men det er heldigvis ikke alle som er slik. Jeg har bygget i Rogaland.

  • Pernille

    12. august 2017 at 19:30 Svar

    Så utrolig kjedelig å være bundet til en sånn entreprenør, men så bra at dere fikk løst det til slutt 🙂

    Kan jeg spørre om hvilken belysning dere har valgt på badet? Både lampen på veggen og den i taket var kjempefin! 🙂

Post a Comment

Pin It on Pinterest